torsdag 2 juli 2015

Flexible and mobile learning

Mobil och flexibel.

Studenten måste kunna få använda olika verktyg, men också olika enheter. Studiematerialet måste alltså vara anpassat både till datorer, plattor och mobiler och verkligen kunna fungera till fullo på dem, inte bara tillfredsställande. Detta är vi inte tillräckligt bra på, på lnu. Olika verktyg för att samarbeta, för att kommunicera eller för att jobba enskilt. Det finns ganska många verktyg. Men räcker det med att vi berättar att de finns - presenterar smörgåsbordet så att säga? Eller måste man som lärare behärska användningen och kunna introducera studenterna? Här tror jag det finns lika många svar som studenter. Många är vana vid att ta reda på hur saker fungerar, men många känner sig osäkra när det kommer till digitala verktyg. Vilka krav ställs på en lärare/kurs/lärosäte för att utbildningen ska räknas som mobil och flexibel?

I flexibilitet ligger också tidsaspekten med möjlighet för både synkron och asynkron kommunikation och samarbete. Men hur flexibel kan man vara när det gäller inlämningar och slutdatum? Det blir ju opraktiskt utan slutdatum, men var går gränsen? Hur uppstyrt får det vara och ändå vara flexibelt?
Ska man som student kunna välja i vilken ordning de olika momenten utförs? Eller får man som lärare bestämma att något måste utföras innan nästa påbörjas?

Jag kan förstå behovet av flexibilitet. Men jag får lite vibbar av "fri uppfostran" när inga gränser alls skulle finnas. Pendeln har ju svängt tillbaka till att barn mår bra av gränser. Kanske finns det motsvarande "lagom"-nivå när det gäller flexibilitet. Men det är en grannlaga uppgift att hitta den nivån.

1 kommentar:

  1. Det blir många frågor, finns det något bra svar?
    Det borde finnas någon livlina eller en guideline att hålla sig i eller luta sig emot. Vad säger forskningen och hur har andra pedagoger gjort när de använder digitala verktyg. Jag börjar fundera på om vi inte ska ta fram enklare guidelines för våra lärare som bidrar till ett mer flexibelt och mobilt lärande men som ändå behåller kvaliten och nyttjar nätets möjligheter. Den pedagogiska kompetensen att hjälpa lärare designa kursrum och möjliggöra ett flexibelt lärande borde ligga i vårt uppdrag.
    Används de digitala verktygen på ett genomtänkt och pedagogiskt sätt där läraren själv känner sig trygg då är vi på gång men hur kommer vi dit?

    SvaraRadera