torsdag 23 april 2015

The digital me

I will turn 50 this summer and computers and the digital world has been a part of me in more than 30 years! Bet that if you can!

It all started when I was about 16 and began upper secondary school. I chose a science program that added computer engineering for the first time. This was 1981-1984. We learned programming using ABC80 and AlphaMicro, and we stored our code on Compact Cassettes. Good old times. Haha.

Then there was a gap for about ten years when I did other things before I went back to computers again. I studied computer engineer, Bachelor's degree and then I started to work as computer consultant. I like to teach and explain and I guess I am good at it, and soon I was the one who taught our customers the system they just bought from us.

After that I became a teacher working in upper secondary school teaching programming, webdesign, database. And how I loved that work! Teaching, explaining and supporting young people. Using the humane, caring part of me. Working with computer. Using the logical, digital part of me.

And now, the last year, I have been a ICT-educationalist at Linneus University. Still using these two parts of me while I support teachers with their LMS problems etc.

In many years I have used social network (most Facebook) to keep contact on a personal way. And lately I have become active on Instagram and with a blogg. LinkedIn is just my CV, I don´t use it so much. I have been webmaster for my congregation for many years. My friend think I know everything about computers. But they are so wrong. I hate hardware and there are a thousand things I can´t handle. But I like software, I like using computers and make them do what I want them to. PC:s and smart phones has been my friend for many years, but I bought my first Ipad just some months ago and I really need to get familiar with Mac:s. So I have a lot to learn. I like that.

Now, with this ONL course, it is time to learn more about online learning, using social networks, pbl, collaboration in different ways, pedagogical tools for distance teaching/learning and flexibility. All things that can be useful in my interactions with the teachers at work. I really look forward to learn more about things and tools that can make it easier for both teacher and student to communicate, to explain topics, to lend in papers and other works, to examine. I hope this course will give me some of that.

This issue, like most things in our life, is complex and depends on several different things. Flexibility is built in a space of pace, place and mood and is dependent of students, teachers and the institutional system as Grodon (2014) says. Or you can look at it from an other point of view and explore online learning out of a grid like Coomey & Stephenson (2001) does. There are so many perspective.

Maybe the distinction between campus and distance studies have to disappear. Maybe we need to support all students in the same way no matter where they are.
________________________________________________________________________________

Mitt digitala jag

I sommar fyller jag 50 och datorer och den digitala världen har varit en del av mig i mer än 30 år! Slå det, den som kan!

Allt började när jag var runt 16 och började gymnasiet. Jag valde "Naturvetenskaplig linje, datateknisk variant" som var alldeles nytt. Detta var 81-84. Vi använde ABC80 och AlphaMicro när vi programmerade och sparade våra filer på kassettband. Det var på den gamla goda tiden. Haha.


Sen blev det ett uppehåll på ungefär tio år när jag gjorde andra saker, innan jag kom tillbaka till datorerna igen. Jag läste en kandidatexamen i dataingenjör och sen jobbade jag som datakonsult. Jag tycker om att undervisa och att förklara och jag antar att jag är bra på det för snart blev det jag som var den som undervisade våra kunder i systemen de köpt av oss.

Sen blev jag gymnasielärare och undervisade i programmering, webbdesign, databashantering. Oj, vad jag älskade det jobbet! Jag fick undervisa, förklara och stötta unga människor. Då kom min omtänksamhet och medmänsklighet till sin rätt. Jobbade med datorer. Mitt logiska, digitala jag, kom till användning.


Och nu, det senaste året, har jag jobbat som IKT-pedagog på Linnéuniversitetet. Fortfarande får mina båda sidor komplettera varandra eftersom jag stöttar lärarna när de behöver hjälp med vår lärplattform mm.

Jag har många år använt sociala medier (främst Facebook) för att hålla kontakt med andra på en privat nivå. På sistone har jag börjat med Instagram och en blogg. LinkedIn upplever jag mest som en CV, jag använder den inte särskilt mycket. Jag har ansvarat för min församlings hemsida en massa år. Mina vänner tror att jag kan "allt" om datorer. Men de har bara så fel! Jag gillar verkligen inte hårdvara och det finns tusentals saker jag inte kan hantera. Men jag gillar mjukvara, jag trivs med att arbeta med datorer (använda dem) och få dem att utföra det jag vill. PS och smartphone har samarbetat med mig många år, men jag köpte min första Ipad för bara några månader sen och jag måste verkligen lära mig jobba med mac. Så jag har alltså massor att lära mig. Det gillar jag.


På den här kursen, ONL, är det dags att lära mig mer om undervisning via nätet, användande av sociala medier, pbl, samarbete på olika sätt, pedagogiska verktyg för distansundervisning och flexibilitet. Allt det här kan vara användbart i mitt samarbete med lärarna på jobbet. Jag ser verkligen fram emot att lära mig mer om företeelser och verktyg som kan underlätta både för lärare och studenter när det gäller kommunikation, beskrivning av uppgifter, inlämningar, examineringar. Jag hoppas kursen kommer att ge mig en del av det.

Det här ämnet, är som det mesta i livet, ganska kompext och består av många olika delar. Flexibilitet kan beskrivas i tre dimensioner: hastighet, plats och sätt och är avhängigt både studenter, lärare och hur institutionen är konstruerad, precis dom Grodon (2014) säger. Eller också kan man se på det från ett annat perspektiv och stoppa in det i ett rutmönster, eller koordinatsystem, som Coomey & Stephenson (2001) gör. Det finns så många sätt att närma sig det.


Kanske är det dags att ta bort skillnaden mellan en campuskurs och en på distans. Kanske ska vi erbjuda alla studenter undervisning och stöttning på samma sätt oavsett var de är.

2 kommentarer:

  1. I like the historical view of your journey from technology and programming to learning and facilitation. I especially notice two statements:
    "This issue, like most things in our life, is complex and depends on several different things. Flexibility is built in a space of pace, place and mood and is dependent of students, teachers and the institutional system as Grodon (2014) says. Or you can look at it from an other point of view and explore online learning out of a grid like Coomey & Stephenson (2001) does. There are so many perspective."
    I do hope you will elaborate on these perspectives and how they relate to each other and that you will dig deeper into your very interesting final questions:
    "Maybe the distinction between campus and distance studies have to disappear. Maybe we need to support all students in the same way no matter where they are."

    SvaraRadera
  2. Dear Birgitta
    Thanks for your reflections in your blog. Nice and thanks for sharing your background with us. It is intersting how one can come into this field of openness from different apporaches, that make the discussions lively.
    I will say that you realy rased an important issue which is ather hot on the agenda
    "Maybe the distinction between campus and distance studies have to disappear. Maybe we need to support all students in the same way no matter where they are." As it all is about leaning in different arenas, environmet and different kind of tools, which might have been more rich now in the world of digitalization, this is a good foundation to reflect on during the course. For example there are a lot of talks about the flipped classroom and about students/learners as collaborators or coproducers
    Keep going. Caring is sharing, sharing is caring

    SvaraRadera