fredag 7 augusti 2015

Avslutande reflektioner

Jag har slutfört kursen på ett annorlunda sätt än tänkt. Och jag hade säkert fått med mig mer om jag gjort det som det var tänkt. Jag var med halva kursen på vanligt sätt men hoppade sen av på grund av personliga själ. Senare fick jag chansen att "komplettera" i efterhand och tog den. Det innebar ett lugnare tempo men färre att samarbeta och resonera med.

Första halvan, när jag gick kursen "på riktigt" fanns det massor av erfarenheter att dra. Det var högt tempo. Inlämningar varje vecka. Jag tyckte det var för högt och kände mig ganska jagad av det (kan ju delvis bero på mitt tämligen svajiga hälsotillstånd). Men i backspegeln tror jag det höga tempot kanske var en förutsättning för att vi i pbl-gruppen skulle komma till skott och får saker att bli av och arbetet att gå framåt även om inte alla hade tid att simultant vara med på alla möten och så. Hade det varit lugnare tempo hade vi nog väntat in varann, flyttat mötena tills alla kunde och så hade det gått långsammare och långsammare.

Jag tror att det jag tydligast fått med mig från kursen så är det en bunt - för mig - nya verktyg. Blogg och adobe connect har jag använt förut och twitter var heller inget nytt även om twitterchatt var ett nytt och intressant sätt att använda det på. Men helt nytt var prezi, padlet, hangout, google+, google drive. Men jag misstänkter starkt att min pbl-grupp testade fler samarbets- eller redovisningsverktyg som jag missade lite surt. Flera av de här verktygen tror jag att jag kommer att använda och/eller rekommendera för andra framöver och jag gläds över Alastairs lysande sammanställning över just sådana här verktyg (finns här).

Jag är glad över att få uppleva hur det är att samarbeta i en grupp där fysiskt möte inte ens är möjligt. Upptäckte att för mig är det viktigt att få mötas så face-to-face som möjligt, även om det är över nätet för samtalen via hangout när vi både kunde se och höra varann upplevde jag som värdefulla och ett sätt att skapa relationer som man kunde ta med sig in i andra verktyg där bara det skrivna ordet fanns som kommunikation, twitterchatt t.ex. Nyttigt att lära sig saker om sig själv.

Jag förstår att de som är facilitators lär sig massor varje de kurs de är med i eftersom hela den här processen är så dynamisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar