torsdag 6 augusti 2015

Designing Learning Environments

Författarna till "The theory and practice of online learning" (finns här) lägger ribban direkt på första raderna i det föreslagna kapitlet när de skriver "Att skapa en stödjande inlärningsmiljö för online-elever är avgörande för att säkerställa framgång, främja uthållighet, och undvika avhopp. Den ideala lärandemiljön syftar till att utveckla elevens självständighet och underlätta inlärningsprocessen genom att erbjuda stöd som är flexibla, anävndbara och lätt tillgängliga när de behövs." Det är ord och inga visor. Så här måste det vara! Annars tycker jag att formuleringarna i texter som berör öppna nätkurser, ofta är lösare formulerade, mer av förslag och tankar och exempel. Nåja, jag läser vidare.

Traditionella lärosäten som numera även ger distansstudier och inline-kurser har dubbla uppsättningar behov att tillmötesgå. Det är ju självklart men kan inte påpekas för ofta. Noggrann och genomtänkt planering samt betydande finansiella insatser är det som krävs för att tillfredsställa båda dessa grupper av studenter, menar författarna. Jag tror ofta det är ekonomin som är den avgörande faktorn. Intresse för att åstadkomma bra online-undervisning finns, och kunskapen finns att få, studenterna väntar, lärare och administratörer vill men har inte nog med resurser (främst tid) för att utföra det i önskad utsträckning. 

För att ge "rätt" stöd måste man utgå från studenterna. De måste känna sig bekväma med supporten. Supporten måste, precis som lärare, möta studenterna i deras situation, så det inte blir ett motstånd att söka hjälp för att man "känner sig dum, eller dumförklarad". Detta gäller minsann all sorts support. Vi har ju lärare som vittnar om det motsatta bemötandet från IT/IKT och som kan berätta hur fel allt blir då. Stödet måste vara begripligt, möjligt att förhålla sig till och att hitta i. Det är nog det viktigaste, sen kan man utforma det på olika sätt, men det måste vara flexibelt, tillgängligt, lättbegripligt och användbart konstaterar författarna. Och det är bara att hålla med. 

Och samtidigt konstatera att det där är ju inte så lätt. Hur uppnår man det? Genom att fråga studenterna vad de behöver och hur de vill ha det förpackat. Genom att utvärdera och värdera. Genom att lära från andra lärosäten.

Men vi måste också vara tydliga med vilken sorts stöd användaren kan vänta sig, och från vem. Hur studenten kommunicerar med institutionen/fakulteten/universitetet. Vad som förväntas av dem. Och hur de signalerar att de är i behov av stöd.

Så långt tankar grundade från "The theory and practice of online learning"

Jag läste något annat av de föreslagna dokumenten också men väljer att i stället förmedla min pbl-grupps redovisning av uppgiften. 




Det här tycker jag var en rolig jämförelse. Fast vi är olika så behövs vi alla och genom att vi har olika roller, så kompletterar vi varann och maskineriet funkar. Detta är ju en sanning i många sammanhang, även här.
Hitta din roll. Bli en kugge i maskineriet. Tillsammans är vi starka. Tillsammans kan vi bli världens bästa team för att möta och stötta dem som vi jobbar tillsammans med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar